Binnen Bedrijfsrooster zijn er verschillende mogelijkheden om pauze in te regelen en te registreren, en instellingen die hier bij horen. Bepaalde manieren van inregelen overrulen anderen, en hierom is het goed om hier rekening mee te houden bij het roosteren.
Hoe voeg ik Pauze in een Dienst toe?
Om een pauze in de dienst toe te voegen vul je simpelweg het aantal minuten in dat gewenst is in het pauzeveld als je de dienst aanmaakt. Dit kan zolang de dienst nog niet goedgekeurd is in de urenregistratie aangepast worden. Dit kan zowel in de dienst via het rooster als via "Administartie > Urenregistratie". Zie je het veld om pauze in te vullen niet terug in de dienst? Zet dan de volgende instelling op Ingeschakeld:
- "Beheer > Instellingen > Weergave > Diensten > Pauze minuten voorafgaand aan dienst invullen"
Hoe voeg ik Pauze toe in het Arbeidspatroon?
Het is mogelijk om in het contract van de medewerker in zijn/haar arbeidspatroon pauze toe te voegen.
Effecten medewerker Arbeidspatroon op Pauze
- Door pauze in het arbeidspatroon in te vullen, wordt bij het creëeren van een dienst voor deze medewerker automatisch het aantal minuten pauze meegenomen.
- Dit geldt zowel voor diensten gecreëerd via "Toverstaf > Arbeidspatroon inroosteren", als voor handmatig gecreëerde diensten.
- Automatisch gegenereerde pauze via het arbeidspatroon kan bij het creëeren van de dienst overruled worden door het gewenste aantal minuten in te vullen.
- Pauze geregistreerd via het arbeidspatroon overruled automatisch gegenereerde pauze vanuit de instellingen uit de alinea hierna.
Om een Arbeidspatroon aan te passen/te creëeren ga je naar:
- "Personeel > Overzicht > bekijk Desbetreffende persoon > Contract > bekijk Desbetreffende contract > Potlood icoontje > Arbeidspatroon"
Voor meer informatie over het creëeren/aanpassen van een arbeidspatroon in het rooster, zie:
Arbeidspatronen in het Contract
Pauze Instellingen
Voor pauze zijn er standaard instellingen te creëeren via:
"Beheer > Instellingen> Administratief > Urenregistratie"
- Standaard voorgesteld aantal minuten pauze. Via deze instelling kun je een standaard voorgesteld aantal minuten pauze instellen. Stel je vult hier 30 minuten in, en je creëert een dienst zonder dat je iets bij pauze invult wordt hier dus automatisch 30 minuten voor gerekend.
- Minimale duur dienst/verlof voor recht op pauze. Via deze instelling kun je het aantal uur instellen dat minimaal gewerkt moet worden om recht te hebben op pauze. Stel je vult hier 4 uur in, wordt het aantal ingevulde minuten uit de instelling hierboven automatisch ingevuld bij diensten van 4 uur of langer. Hou er wel rekening mee dat deze instelling altijd in volledigheid meegenomen wordt. Dus als je normaal gesproken bij meer dan 4,5 uur 30 minuten pauze registreert, wil dit niet zeggen dat bij een halve dag werk automatisch 15 minuten geregistreerd worden.
- Instellingen overrulen: De ingestelde instellingen kunnen bij het maken van een dienst overruled worden door het gewenste aantal minuten handmatig in te vullen in de dienst. Let er hierbij op dat als er niks ingevuld wordt, het ingestelde aantal minuten meegenomen wordt, en niet 0 minuten. Hiervoor dien je daadwerkelijk '0' minuten in te vullen.
Hou er hierbij wel rekening mee dat de volgende instelling op "Ingeschakeld" dient te staan om het veld om pauze handmatig in te vullen zichtbaar:- "Beheer > Instellingen > Weergave > Diensten > Pauze minuten voorafgaand aan dienst invullen"
Pauze (automatisch) via het Kloksysteem
Indien er met een kloksysteem gewerkt wordt, kan hiermee ook de pauze geregistreerd worden. Door bij ingang van de pauze in te klokken en bij afloop weer uit te klokken wordt de exacte pauze tijd meegenomen in de Urenregistratie. Dit stel je als volgt in:
- Ga naar Menu "Beheer > Instellingen > Kloksysteem > Zet Pauzeminuten automatisch berekenen op Door uit/in actie > Opslaan"
Als je bovenstaande instelling op "Uitgebreid automatisch" laat staan, werkt pauze voor een organisatie met een kloksysteem hetzelfde als voor organisaties zonder; er zal dan dus eerst naar het arbeidspatroon van de medewerker gekeken worden, en vervolgens naar de instellingen, zoals beschreven in de vorige twee alinea's.