Beschikbaarheid van de medewerkers is natuurlijk essentieel in de planning, en hierom een uitgebreide module in Bedrijfsrooster. In Bedrijfsrooster wordt het onderscheid gemaakt tussen standaard beschikbaarheid en specifieke beschikbaarheid.
Hoe kan ik Standaard Beschikbaarheid inregelen in Bedrijfsrooster?
Met Standaard beschikbaarheid worden de momenten bedoeld die een medewerker wekelijks standaard zou kunnen werken. Het invullen van deze standaard beschikbaarheid kan de medewerker zelf doen, maar de manager kan dit ook. De manager doet dit op de volgende manier:
- Ga naar menu "Personeel > Overzicht > bekijk bij de gewenste medewerker > Beschikbaarheid".
- Geef aan welke dagen een medewerker standaard beschikbaar is.
Hoe kan ik Specifieke/Eenmalige Beschikbaarheid doorgeven?
Met specifieke beschikbaarheid worden de momenten bedoeld die een medewerker extra zou kunnen werken, afwijkend van zijn standaard beschikbaarheid. Het invullen van deze specifieke beschikbaarheid kan de medewerker zelf doen, maar de manager kan dit ook. De manager doet dit op de volgende manier:
- Ga naar menu "Personeel > Overzicht > bekijk bij de gewenste medewerker > Specifiek".
- Geef aan welke dagen een medewerker specifiek beschikbaar is.
Medewerkers zelf hun Beschikbaarheid door laten geven
In Bedrijfsrooster is het mogelijk om medewerkers zelf hun beschikbaarheid door te laten geven. Voor twee artikelen geschreven in medewerkersperspectief over hoe zij dit doen, zie:
Standaard Beschikbaarheid instellen
Specifieke Beschikbaarheid doorgeven
Hoe werkt een Beschikbaarheid inventarisatie?
Als medewerkers zelf hun beschikbaarheid doorgeven, heb je de mogelijkheid om deze doormiddel van een inventarisatie op te vragen. Voor meer informatie over hoe dit precies werkt, en hoe je dit naar jouw specifieke wensen in kunt stellen, zie:
Beschikbaarheid Inventariseren bij Personeel
Instellingen
Beschikbaarheidsmethode
Hou er rekening mee dat als je van standaard beschikbaarheid gebruik wilt maken, er ingesteld moet zijn dat deze beschikbaarheid wordt gebruikt ipv het arbeidspatroon als beschikbaarheidsmethode. Dit doe je als volgt:
- Ga naar menu "Personeel > Overzicht > bekijk bij de gewenste medewerker > Contract".
- Klik "bekijk > Potloodicoontje > Beschikbaarheid".
- Selecteer de optie "Gebruik standaard beschikbaarheid" onder "Beschikbaarheid methode".
Voor meer informatie over arbeidspatronen en het instellen hiervan, zie:
Arbeidspatronen in het Contract
Overige Instellingen
Instellingen omtrent beschikbaarheid zijn terug te vinden via: "Beheer > Instellingen > Beschikbaarheid & Verlof". Als je niet met een uitgebreide beschikbaarheid inventarisatie werkt zijn alleen de volgende instellingen van toepassing:
- Minimaal aantal dagen voorafgaand aan specifieke beschikbaarheid
- Waarschuw bij conflict nieuwe dienst
- Specifieke beschikbaarheid uitlichten
- Volledige dagen beschikbaar forceren