In Bedrijfsrooster kun je met vestigingen en locaties werken. Beide hebben overeenkomsten, maar omdat ze op cruciale punten verschillen is het goed om te weten waarmee je wilt gaan werken voordat je de organisatie structuur geeft.
Locaties
Locaties hebben in grote lijnen twee functionaliteiten:
- Een locatie is een kenmerk dat je aan een dienst toe kunt voegen. Hierdoor kan er in het rooster gefilterd worden op een specifieke locatie, en kun je rapportages op locatieniveau uitdraaien.
- Je kunt teamleiders, teammanagers, en teamleden aan een locatie toevoegen, en met de juiste instellingen het beheer van bijvoorbeeld de planning en administratie per locatie verdelen over verschillende managers.
Locaties kunnen interne locaties zijn zoals verschillende filialen en restaurants, maar kunnen ook als externe locaties toegevoegd worden (beveiligingslocatie, klanten van een schoonmaakbedrijf, etc.). In beide gevallen zijn redenen om een locatie toe te voegen:
- Er zijn meerdere locaties, maar met één boekhouding.
- Er zijn meerdere locaties, en medewerkers kunnen op verschillende locaties ingepland worden.
- Het is gewenst om in het rooster te filteren op locatie, maar ook alle locaties op één hoofdrooster te kunnen zien.
Interne Locatie
Redenen die specifiek gelden om een Interne Locatie toe te voegen:
- Het is gewenst om de planning en het beheren van medewerkers van de verschillende locaties gescheiden te houden.
- Het is gewenst verschillende managers te machtigen om hun alleen het team van een specifieke locatie te laten beheren, of hier de planning voor te doen.
Externe Locatie
Redenen die specifiek gelden om een Externe Locatie toe te voegen:
- Het is gewenst om Kilometervergoeding te berekenen obv het adres van de Externe Locatie
- Het is gewenst om bij het aanmaken van de Locatie een einddatum in te vullen omdat deze locatie op een specifieke datum weer zal verdwijnen.
Hoe voeg ik een Locatie toe?
Voor een artikel met meer informatie over het toevoegen en beheren van locaties en bijbehorende teams; zie: Locaties & Teams
Vestigingen
Bij het aanmelden bij Bedrijfsrooster wordt één standaard vestiging aangemaakt. Deze vestiging kan gezien worden als grootboek en administratie, personeelsbestand of zelfstandige organisatie. Via het Organisatie menu kan je de eigenschappen van deze vestiging wijzigen. Het is raadzaam de gegevens van de eerste vestiging compleet in te voeren en deze vanaf nu als hoofdvestiging te gebruiken.
Mocht je met locaties gaan werken, dan vallen deze locaties altijd onder één vestiging.
Het is mogelijk om meerdere vestigingen onder één account aan te maken. Door dit te doen hou je de boekhouding en het personeelsbestand gescheiden. Het aanmaken van meerdere vestigingen is dus vooral handig wanneer je de administratie van de verschillende vestigingen gescheiden wilt houden en door verschillende personen wilt laten uitvoeren, maar zelf eenvoudig wilt blijven wisselen tussen de verschillende dochtervestigingen en administraties.
Het werken met vestigingen is uitzonderlijk en dient altijd in overleg met Bedrijfsrooster ingesteld te worden.
Management en overige Rollen
Binnen jouw vestiging en/of locaties kun je instellen welke medewerkers waartoe gemachtigd zijn als ze inloggen met hun Bedrijfsrooster account. Voor meer informatie hierover; zie: