Bedrijfsrooster heeft tal van mogelijkheden en functionaliteiten om elke organisatie zo goed mogelijk te ondersteunen bij haar specifieke wensen en behoeften. Sommige van deze functionaliteiten zullen voor jouw organisatie nuttig zijn, en sommige niet van toepassing. Hierom is er niet één correct stappenplan met een bijbehorende handleiding. Deze snelstart handleiding is hierom als volgt ingericht:
- Snelstart
Onder "Snelstart" vind je de functionaliteiten die voor elke organisatie van toepassing zijn. De informatie in deze categorie heeft een chronologische volgorde, welke ook doorlopen is bij de initiële inrichting van Bedrijfsrooster. - Voor Gevorderden
Onder "Voor Gevorderden" vind je verwijzingen naar artikelen die verder de diepte in gaan op functionaliteiten die niet voor iedere organisatie van toepassing zijn. De artikelen staan van boven naar beneden gerangschikt op welke het meest voorkomen. - Expertmodus
Artikelen waar hierin naar verwezen wordt vergen wat ervaring binnen Bedrijfsrooster. Ook hier staan de artikelen van boven naar beneden gerangschikt op mate van gebruik.
Snelstart
Organisatiestructuur
De organisatiestructuur is de basis van jouw Bedrijfsrooster account. Hierin gecreëerde onderdelen geven overzicht in het rooster, en bieden rapportage mogelijkheden.
- Afdelingen
Ga naar Menu: "Beheer > Afdelingen".
Met een afdeling kunnen diensten obv werkzaamheden en eventueel taken worden onderscheiden. Je kunt afdelingen ook kleuren geven, zodat het in het rooster meteen duidelijk is om wat voor soort dienst het gaat.
- Functieprofielen
Ga naar Menu: "Beheer > Functieprofielen".
Functieprofielen kunnen aangemaakt worden om als template te dienen bij het aanmaken van een contract van een werknemer, Ook kan er met het functieprofiel van een werknemer rekening gehouden worden bij het bezetten van een dienst.
Lees meer hierover in artikel:
Functieprofielen & Competenties
Werknemers Toevoegen en Gebruikers Beheren
- Toevoegen
Ga naar Menu: "Personeel > Overzicht > Toevoegen"
Door de gegevens in in te vullen maak je een werknemer aan, en kun je direct een contract voor hem/haar toevoegen.
Lees meer hierover in artikel: Werknemers Toevoegen of Importeren - Werknemers Dossier
Ga naar Menu: "Personeel > Overzicht >[Werknemer]"
Hier vind je de alles over deze specifieke werknemer. Aanpassingen doen in het contract doe je via het potloodicoontje. - Gebruiker Account activeren
Ga naar Menu: "Personeel > Overzicht > [Werknemer] > Gebruiker > Account Status"
Door de loginstatus op "Actief" te zetten en op "Opslaan" te klikken wordt de uitnodiging naar het ingevulde e-mailadres verzonden.
Rooster Bekijken en Beheren
Ga naar Menu: "Rooster". Hier vind je alles om het rooster te bekijken en beheren als manager.
- Weergave Instellingen
Gebruik de "Weergave" knop om de weergave in te stellen naar wens, of de weergave instellingen te resetten.
Met het poppetjes of kalender icoon linksboven, kun je tussen Personen- en Kalenderweergave wisselen.
Rechtsboven via de datumprikker kun je de periode selecteren waarin het rooster weergeven wordt.
Lees meer hierover in artikel: Weergave Mogelijkheden in het Rooster - Dienst aanmaken
Klik op een dag in de kalender en selecteer "Dienst aanmaken" om een dienst aan te maken. Vul de velden naar wenst en klik op "Dienst aanmaken". - Rechter Muisknop
Gebruik de rechter muisnkop op diensten, de titel van een datum of week, om het snelmenu te openen. Vanuit dat menu zijn diensten snel te kopieren, verplaatsen of verwijderen.
Urenregistratie en Rapportages
Nadat een dienst afgerond is, komen de gewerkte uren in de Urenregistratie naar voren. Als deze hier goedgekeurd zijn nadat ze indien nodig aangepast zijn komen deze vervolgens terug in de Rapportages.
- Urenregistratie
Ga naar Menu: "Administratie > Urenregistratie".
In de Urenregistratie kun je de geregistreerde diensten indien gewenst aanpassen en goedkeuren, zodat deze meegenomen worden in rapportages, en door kunnen voor verloning. - Rapportages
Ga naar Menu: "Adminstratie > Rapportage > Gewenste soort Rapportage".
Lees meer over de verloningsrapportage, en over hoe je deze kunt exporteren in artikel: Verloning Rapportage - Alles voor de administratie
Voor Gevorderden
- Verlof & Verzuim: Verlof en Verzuim registreren
- Beschikbaarheid en Arbeidspatronen: Beschikbaarheid Methode: Standaard Beschikbaarheid, en Arbeidspatronen
- Standaard/Specifieke Beschikbaarheid: Standaard en Specifieke Beschikbaarheid
- Arbeidspatronen: Arbeidspatronen in het Contract
- Locaties en Teams: Locaties & Teams
- Management en Rollen: Management en overige Rollen
- Functieprofielen en Competenties: Functieprofielen & Competenties
- Standaardrooster: Standaardroosters maken en beheren met de Toverstaf
- Onbemande Diensten automatisch bezetten: Onbemande Diensten bezetten met de Toverstaf
- Beginstand bij nieuwe Administratie: Begistand bij nieuwe Administratie
- Dienstreeksen: Dienstreeksen toevoegen en wijzigen
- Standby diensten: Standby Diensten in het Rooster
- Dienstenplaats en Wisselverzoek: Inschrijven op Dienst openstellen via de Dienstenplaats, Wisselverzoeken door Werknemers
- Werknemers zelf Diensten laten Registreren/Corrigeren: Registreren en/of Corrigeren van Eigen Diensten door Werknemers
Expertmodus
-
- CAO, Toeslagen en Rekenregels: CAO/Regelset aanmaken
- Locaties & Vestigingen: Locaties & Vestigingen