Het kan wensenlijk zijn om medewerkers de mogelijkheid te geven om zelf hun diensten te laten registreren en/of corrigeren. Met registreren wordt hier bedoeld dat de medewerker de mogelijkheid heeft om een nieuwe dienst aan te maken. Met corrigeren wordt bedoeld een bestaande dienst aanpassen (bijvoorbeeld de eindtijd verlaten na langer door werken). Met de juiste instellingen is dit beide Bedrijfsrooster mogelijk.
Hoe kan ik er voor zorgen dat mijn Medewerkers zelf Diensten kunnen Registreren en/of Corrigeren?
Registreren mogelijk maken
Hiervoor moeten als eerst de instellingen goed staan. Dit doe je via:
- Ga naar “Beheer > Instellingen > Administratief”.
- Zet onder het kopje “Urenregistratie” de optie “Werknemers kunnen eigen diensten registreren” op “Toegestaan”.
Na registratie door de medewerker verschijnt de dienst in het rooster als ingeroosterd of afgerond, waarna jij als Manager het definitieve akkoord dient te geven via “Administratie > Urenregistratie”. Wij adviseren hierbij de instelling: “Afgeronde diensten automatisch registreren” uit te schakelen.
Corrigeren mogelijk maken
Hiervoor moeten als eerst de instellingen goed staan. Dit doe je via:
- Ga naar “Beheer > Instellingen > Administratief”.
- Zet onder het kopje “Urenregistratie” de optie “Werknemers kunnen diensttijden corrigeren” op “Toegestaan”.
De tijden die de werknemer corrigeert verschijnen in “Administratie > Urenregistratie” met een icoontje van een poppetje. Deze verdwijnt als jij als Manager het definitieve akkoord geeft op deze correctie. Zo hou je de controle.
Automatisch goedkeuren van gecorrigeerde diensten kan indien gewenst ook. Dit doe je door de instelling “Automatisch goedgekeurde diensten bij correctie door werknemer” op “Toegestaan” te zetten in de instellingen. (“Beheer > Instelling > Administratief”).
Hoe kunnen medewerkers eigen diensten registreren en/of corrigeren?
Voor een artikel die dit in werknemersperspectief uitlegt, zie: